چگونه از میانگین متحرک بعنوان حمایت و مقاومت داینامیک استفاده کنیم

یکی از کاربردهای جذاب اندیکاتور میانگین متحرک، استفاده از آن بعنوان حمایت و مقاومت داینامیک است.

به این ابزار حمایت و مقاومت داینامیک می گوییم زیرا مثل حمایت‌ها و مقاومت‌های قبلی صرفاً یک خط افقی نبوده و حمایت(مقاومتی) است که با تغییرات قیمتی دائماً تغییر می‌کند.

بسیار از معامله‌گران به این خطوط به عنوان حمایت و مقاومت کلیدی سهم نگاه می‌کنند. این معامله‌گران زمانی که قیمت با حمایت برخورد کرد خرید کرده و در زمان برخورد قیمت با مقاومت سهم خود را می‌فروشند.

شکل زیر نموار تعدیل شده شرکت سایپا دیزل(خکاوه) را از بهمن 1391 تا خرداد 1392 نشان می‌دهد. در این شکل ما میانگین متحرک ساده با بازه زمانی 50 روزه را رسم کرده‌ایم که بعنوان یک مقاومت داینامیک از آن استفاده نماییم.‌

مقاومت داینامیک با استفاده از میانگین متحرک

همانطور که در شکل بالا می‌بینید قیمت به زیبایی بارها به این مقاومت واکنش نشان داده و برگشته است. بیاد داشته باشید که این مقاومت مانند مقاومت‌های عادی است که ممکن است از آنها استفاده کنید.

ممکن است قیمت مقاومت را بشکند و بالا رود امّا دوباره برگردد و معاملات در پایین این مقاومت انجام گردند. بنابراین به محض شکستن مقاومت وارد معامله نشوید.

کاری که بسیاری از معامله گران انجام میدهند، رسم دو اندیکاتور میانگین متحرک است. در این حالت فضای میان این دو اندیکاتور بعنوان حمایت و یا مقاومت استفاده می‌شود.

کانال داینامیک میانگین متحرک

شکسته شدن حمایت و مقاومت داینامیک

با توجه به اینکه حالا می‌دانیم که میانگین متحرک می‌تواند نقش حمایت و مقاومت را داشته باشد، باید این را هم در نظر گرفت این خطوط ممکن است شکسته شوند.

در چارت بالا که مروبط به گروه صنایع کاغذ پارس (چکاپا) می‌باشد، اندیکاتور میانگین متحرک با بازه 50 روزه ابتدا بعنوان یک حمایت عملکرده و پس از شکسته شدن تبدیل به یک مقاومت شده است.

جمع بندی: یک ویژگی جذاب اندیکاتور میانگین متحرک، قابلیت استفاده از آن بعنوان حمایت و مقاومت است. زیرا این حمایت و مقاومت ثابت نبوده و با تغییرات قیمتی تغییر می‌کند. شما با استفاده از نرم‌افزار خود این اندیکاتور را بر روی نمودار قرار داده و نیازی نیست که دائماً به گذشته برگردید تا مقاومت‌ها و حمایت‌های بالقوه را تشخیص دهید.

تنها چیزی که ممکن است کمی چالش بر انگیز باشد انتخاب میان میانگین متحرک ساده و نمایی و همچنین بازه زمانی مناسب است!