میانگین متحرک چیست؟

میانگین متحرک (moving averages) شامل اندیکاتورهایی است که استفاده از آنها در بازار بسیار متداول است.

میانگین متحرک راهی است آسان که از طریق آن نوسانات  قیمتی در چارت کنترل شده(هموار سازی) تا معامله‌گر قادر باشد تفاوت نویز و روند واقعی را تشخیص دهد.

میانگین متحرک بدین معناست که شما میانگین قیمت بسته شدن سهام را در n روز قبل محاسبه کرده‌اید. در نمودار نمایش این اندیکاتور بصورت زیر است:

میانگین متحرک چیست

در شکل بالا این اندیکاتور برای میانگین قیمت بسته شدن در 9 روز قبل محاسبه شده است. این بدین معنی است که برای هر شمع، میانگین قیمت بسته شدن 9 روز قبل از آن را محاسبه کرده و یک نقطه بدست آمده است. اندیکاتور بالا از اتصال این نقاط به هم شکل گرفته است.

همانطور که مشاهده می‌کنید این اندیکاتور بر روی نمودار و شمع‌ها قرار گرفته است.

مانند دیگر اندیکاتورهای تکنیکال، این اندیکاتور به ما کمک می‌کند که قیمت آینده سهم را پیش‌بینی کنیم. امّا چرا صرفاً به قیمت ها نگاه نکنیم؟

دلیلی که ما بجای مشاهده قیمت از اندیکاتور میانگین متحرک استفاده می‌کنیم این است که در دنیای واقعی روند ها خط مستقیمی ندارند.

ممکن است قیمت بصورت زیگ زاگ حرکت کند و به همین دلیل تشخیص روند اصلی دشوار گردد. اینجاست که میانگین متحرک با از بین بردن نویزها در تشحیص صحیح روند به ما کمک می‌کند.

با نگاه کردن به شیب میانگین متحرک می‌توانید در رابطه با قدرت و جهت روند بهتر تصمیم گیری کنید.

انواع مختلفی از اندیکاتورهای میانگین متحرک وجود دارد که هر یک از آنها درجه بخصوصی از هموار سازی(smoothness) دارند. هر چقدر درجه هموارسازی بیشتر باشد(تعداد روزهایی که در محاسبه میانگین استفاده می‌شوند) اندیکاتور بصورت آهسته‌تری نسبت به قیمت واکنش نشان می‌دهد.

هر چقدر درجه هموار سازی کوچکتر باشد اندیکاتور با سرعت بیشتری به تغییر قیمت واکنش نشان می‌دهد.

چگونه تعداد روز مورد استفاده برای محاسبه میانگین متحرک را انتخاب کنیم؟

تعداد روز مورد استفاده در محاسبه میانگین متحرک در نحوه نمایش این اندیکاتور بر روی چارت تاثیر گذار است.

هر چقدر تعداد روز کمتر باشد یعنی از اطلاعات کمتری استفاده شده است و این باعث می‌شود که میانگین متحرک به قیمت فعلی سهم نزدیک‌تر شود.

تعداد روز کمتر ممکن است موجب از کار افتادن این اندیکاتور شود زیرا در رابطه با جهت روند کلّی، شکل صحیحی ارائه نمی‌کند.

اگر تعداد روزها بیش از حد زیاد باشد، تغییر میانگین متحرک نسبت به قیمت بسیار کند شده و شما نمی‌توانید جهت درست روند را تشخیص دهید.

با توجه به مواردی که گفته شد، شما به تعداد روزی نیاز دارید که جهت روند را به شکل مناسبی در بازه زمانی مورد نظرتان نمایش دهد.

در این بخش 2 نوع اصلی از اندیکاتور میانگین متحرک را توضیح می‌دهیم:

  1. ساده
  2. نمایی

 همچنین به شما آموزش می‌دهیم که چگونه این دو را محاسبه کنید و همچنین مزایا و معایب هر یک از این موارد چیست.

میانگین متحرک ساده

ساده‌ترین نوع میانگین متحرک، میانگین متحرک ساده است. این اندیکاتور با مشخص کردن n دوره زمانی و محاسبه میانگین قیمت بسته شدن در این n دوره محاسبه می‌گردد.

روش محاسبه میانگین متحرک ساده

فرضاً شما می‌خواهید میانگین متحرک را با انتخاب بازه 5 روزه در بازه زمانی روزانه محاسبه کنید. برای این کار شما باید جمع قیمت‌های بسته شدن در 5 روز گذشته را محاسبه و سپس با تقسیم عدد محاسبه شده بر 5 میانگین متحرک روز جاری را بدست آورید.

از اتصال نقاط بدست آمده از این محاسبات برای هر روز، خطی ایجاد می‌شود که همان میانگین متحرک مورد نظر ما در بازه 5 روزه می‌باشد.

رسم این اندیکاتور در بسیاری از نرم‌افزارهای رسم چارت بصورت خودکار انجام می‌گیرد. امّا حالا که شما نحوه محاسبه این اندیکاتور را یاد گرفته‌اید قادر خواهید بود که با توجه به نیازتان آنرا تغییر داده و بدرستی از این ابزار استفاده نمایید.

تقریباً تمامی اندیکاتورهای موجود دارای تاخیر زمانی (delay) هستند و میانگین متحرک نیز از این موضوع مستثنا نیست.

بخاطر اینکه شما از میانگین قیمت در گذشته استفاده می‌کنید، در حقیقت شما به راهی که سهم در گذشته طی کرده نگاه می‌کنید و از طریق روند گذشته، روند کلّی در آینده را حدس می‌زنید.

در شکل زیر 3 اندیکاتور میانگین متحرک ساده با میزان هموار سازی متفاوت نمایش داده شده است:

میانگین متحرک ساده

در نمودار بالا ما 3 نمودار مختلف میانگین متحرک با هموار سازی 5 روزه، 30 روزه و 62 روزه را رسم کرده‌ایم.

همانطور که مشاهده می‌کنید در اغلب نقاط میانگین 62 روزه از قیمت فعلی فاصله زیادی داشته است. علت این امر تعداد زیاد روزهایی است که در محاسبه مورد استفاده قرار گرفته‌اند. یعنی روزهای اخیر با اینکه قیمتی نزدیک به قیمت فعلی دارند امّا بدلیل اینکه ما از میانگین 62 روز در محاسبه استفاده کرده‌ایم نقش این روزها در عدد بدست آمده پررنگ نیست.

بجای مشاهده قیمت‌ها به تنهایی، استفاده از میانگین متحرک دید وسیعتری به ما می‌دهد و ما قادر خواهیم بود که روند کلی در آینده را بهتر تشخیص دهیم.

همچنین با استفاده از این ابزار ما قادریم بگوییم در حال حاضر روند صعودی، نزولی و یا رنج است.

با وجود این مزیّت‌ها یک مشکل در میانگین متحرک ساده وجود دارد: نسبت به تغییرات شدید قیمتی بسیار حساس است.

زمانی که قیمت تغییر زیادی داشته باشد (مثلاً پس از افزایش سرمایه، پرداخت سود نقدی و یا بازگشایی سهام بدون دامنه) این تغییرات بر روی میانگین متحرک ساده تاثیر گذار است و موجب ایجاد سیگنال غلط می‌شود.

اینجاست که ما با استفاده از میانگین متحرک نمایی این مشکل را رفع می‌نماییم.

میانگین متحرک نمایی

میانگین متحرک نمایی برای رفع مشکلی که گفته شد، به روزهای اخیر وزن بیشتری میدهد، یعنی هرچه تاریخ به تاریخ فعلی نزدیک تر باشد قیمت وزن بیشتری در محاسبه میانگین دارد.

درصورتی که قیمت در یک روز و در بازه تاریخی مورد نظر ما جهش یافته باشد با توجه به نزدیکی روز موردنظر به تاریخ فعلی، وزن آن مشخص می‌شود.

اگر دقیق‌تر به این موضوع نگاه کنید متوجه می‌شوید که این فرمول تاکید بیشتری بر روی رفتار اخیر معامله‌گران دارد.

تفاوت‌های میانگین متحرک نمایی و میانگین متحرک ساده:

در شکل زیر ما میانگین متحرک ساده و میانگین متحرک نمایی را در کنار هم برای ویتانا (غویتا) رسم کرده ایم.

میانگین متحرک ساده و میانگین متحرک نمایی

اگر به شکل دقت کنید، متوجه خواهید شد که خط آبی (میانگین متحرک نمایی با بازه30 روزه) نسبت به خط صورتی (میانگین متحرک ساده با بازه 30 روزه) به قیمت نزدیک‌تر است.

احتمالاً بتوانید علت این موضوع را حدس بزنید. علت این موضوع تاکید بیشتر میانگین متحرک نمایی بر قیمت‌های اخیر است.

در زمان معامله‌کردن اینکه در حال حاضر معامله‌گران چه رفتاری دارند نسبت به اینکه در هفته و یا ماه‌های گذشته چه رفتاری داشته‌اند اهمّیّت بیشتری دارد.