چگونه خطوط اصلاحی فیبوناچی را با خطوط حمایت و مقاومت استفاده کنیم

همانطور که در درس‌های قبلی هم گفته شد، سطوح فیبوناچی بسیار قضاوتی‌اند و استفاده از این سطوح شانس موفقیت شما را افزایش می‌دهند.

در حالیکه سطوح اصلاحی فیبوناچی بسیار پر کاربرد هستند امّا استفاده از این سطوح به تنهایی مناسب نیست و باید با دیگر ابزار مورد استفاده قرار گیرد.

در این درس ما ترکیب این سطوح با حمایت و مقاومت را بررسی کرده ایم.

سطوح فیبوناچی و حمایت و مقاومت

یکی از بهترین راه‌های استفاده از سطوح فیبوناچی، مشحص کردن خطوط حمایت و مقامت و سپس رسم سطوح فیبوناچی با استفاده از این خطوط است.

در صورتی که سطوح فیبوناچی رسم شده همان حمایت و مقاومت‌ها باشند و در قیمت‌هایی رسم شده باشند که بسیاری از معامله‌‍‌‌‌گران در حال رصد آن هستند، شانس شما برا پیش‌بینی درست افزایش می‌یابد.

مثال اول فیبوناچی حمایت و مقاومت

حالا شما با توجه به اینکه در این دوره چند ماهه بازار رشد خوبی داشته است تصمیم دارید که وارد این هم جا مانده از بازار شوید.

اما سوال اینجاست، کی وارد این سهم شویم؟

برای پاسخ به این سوال شما خطوط فیبوناچی را رسم کرده و حمایت و مقاومت سهم را هم شناسایی کرده‌اید.

حال با توجه به شکل بالا شما خطوط حمایت و مقاومت را رسم کرده و جعبه ابزاری قدرتمند دارید تا نقطه ورود را شناسایی کنید. این خطوط با سطوح فیبوناچی شما تطبیق داشته و قیمت به این سطوح واکنش نشان داده است.

با توجه به شکل بالا قیمت در بازه های 0.78 و 1 فیبوناچی رنج شده است و حتی یکبار به زیر سطح 0.78 نفوذ کرده و برگشته است.

برای انتخاب نقطه ورود باید منتظر زمانی بود که قیمت از مقاومتی که در سطح 1 فیبوناچی شکل گرفته عبور نماید.

نقطه ورود فیبوناچی حمایت و مقاومت

با توجه به شکل قیمت از مقاومتی که رسم کرده بودید و روی سطح فیبوناچی قرار گرفته بود عبور کرده  و سیگنال خرید صاد شده است. حالا شما آماده‌اید تا وارد سهم شوید.

با تطبیق حمایت و مقاومت بر روی سطوح فیبوناچی شما توانستید بخوبی سهم را در نظر گرفته و بدون عجله و به موقع وارد سهم شوید. در صورتی که شتاب‌زده و زود وارد سهم می‌شدید همانطور که در شکل مشخص است مجبور بودید مدت زیادی صبر کنید تا سهم از رنج خارج شود و قیمت شروع به رشد نماید.

برای انتخاب نقطه خروج هم می‌توانید از این تکنیک استفاده کنید. با مشخص کردن سطوح فیبوناچی و همچنین خط حمایت سهم، در صورتی که حمایت مورد نظرتان شکسته شد یک نقطه فروش یا حد ضرر تعیین کنید.

زمانی که بدانیم معامله‌گران زیادی چشم به سطوح فیبوناچی و حمایت و مقاومت‌های سهم دوخته‌‌اند، شانس ما برای مقاومت بسیار بالاتر خواهد بود. زیرا پس از شکست مقاومتی که معامله‌گران زیادی آن را رصد می‌کردند، تقاضا برای سهم افزایش می‌یابد(در فروش هم برعکس این قضیه صادق است).

بیاد داشته باشید که هیچ ضمانتی برای رشد قیمت و گذر آن از مقاومت وجود ندارد امّا با این کار شما شانس خود را برای موفقیت بیشتر کرده‌اید.

معامله کردن یعنی احتمالات و عدم قطعیت. این ابزارها کمک می‌کنند که شما با احتمال بیشتری موفق شوید.