آموزش اندیکاتور RSI

اندیکاتور RSI  یا Relative Strength Index بمنظور اندازه‌گیری قدرت روند در بازار فعلی ساخته شده است.

این اندیکاتور دقیقاً شبیه به استوکستیک (Stochastic) بوده که به برای تشخیص اشباع خرید و اشباع فروش مورد استفاده قرار می‌گیرد.

عددی که این اندیکاتور نمایش می‌دهد هم بین 0 تا 100 می‌باشد. بطور معمول عدد 30 و یا پایین‌تر از آن به معنای اشباع فروش بوده و این احتمال وجود دارد که قیمت شروع به رشد نماید.

برخی از معامله‌گران اشباع فروش را بعنوان نشانه‌ای مبنی بر اتمام روند نزولی و فرصتی برای ورود و خرید در نظر می‌گیرند.

اعداد 70 و بالاتر از آن نیز نشانه‌ای مبنی بر اشباع خرید و کاهش سرعت روند صعودی است.

برخی از معامله‌گران اشباع خرید را نشانه‌ای برای شروع روند نزولی و یا رنج دانسته و در این محدوده سهام خود را بفروش می‌رسانند.

 

اندیکاتور RSI و اشباع خرید

علاوه بر محدوه اشباع خرید و فروش، افرادی که از اندیکاتور RSI استفاده می‌کنند عبور از خط میانی را هم در نظر داشته و برای آن اهیمت قائل‌اند.

برای مثال حرکت از پایین و قطع کردن خط وسط (عدد 50) به سمت بالا، نشانه‌ایست مبنی بر اینکه قدرت روند افزایش یافته است.

حرکت صعودی و قطع خط وسط هنگامی رخ می‌دهد که عدد RSI افزایش یافته، از 50 بگذرد و به سمت عدد 70 حرکت کند. این اتفاق یک نشانه برای قدرت گرفتن روند صعودی است و سیگنالی است که قدرت گرفتن سهم را نشان ‌می‌دهد.

حرکت نزولی اندیکاتور RSI و عبور از بالا به سمت پایین و زیر عدد 50 نیز نشانه‌ایست که کند شدن روند و افت قدرت آنرا نشان می‌دهد. این اتفاق سیگنالی است که به ما اخطار می‌دهد که امکان نزولی شدن روند وجود دارد.

اشباع خرید با اندیکاتور RSI

با توجه به شکل بالا اندیکاتور RSI  از 30 کمتر شده و در ناحیه اشباع فروش قرار گرفته است. این اتفاق سیگنالی است مبنی بر اتمام روند نزولی.

پس از آن در حدود عدد 24 اندیکاتور شروع به رشد کرده و سهم نیز با مقداری تاخیر روند صعودی خود را آغاز کرده است.

 

تشخیص روند با استفاده از اندیکاتور RSI

یکی از دلایل محبوبیت RSI کاربرد آن در تشخیص روند است. اگر فکر می‌کنید که روند جدید در حال شکل گیری است، نگاهی سریع به RSI  داشته باشید که آیا بالاتر و یا پایین‌تر از 50 است.

در صورتی که فکر می‌کنید روند صعودی است، مطمئن شوید که عدد RSI بالاتر از 50 باشد.

در صورتی که فکر می‌کنید روند نزولی است، مطمئن شوید که عدد RSI پایین‌تر از 50 باشد.

 

با توجه به چارت ما فکر می‌کنیم که روند صعودی می‌باشد، بنابراین برای اطمینان بیشتر اندیکاتور RSI را هم بر روی چارت نمایش داده‌ایم. حال با توجه به اینکه عدد این اندیکاتور بالای 50 است نسبت به صعودی بودن روند اطمینان بیشتری پیدا می‌کنیم.

 

زمانی که می‌خواهیم از صعودی بودن روند اطمینان یابیم می‌توانیم صبر کنیم تا مقدار اندیکاتور به بالای 50 برسد و پس از آن برای خرید اقدام نماییم.