الگوهای شمعی و حمایت و مقاومت

در این بخش ما با توجه به مواردی که در گذشته در مورد الگوهای شمعی خواندیم، نحوه استفاده از الگوها برای تصمیم‌گیری را بررسی می‌کنیم.

بخاطر داشته باشید که الگوهای شمعی به تنهایی بی فایده هستند و شما باید وضعیت بازار و قیمت‌ها را به همراه آن در نظر داشته باشید.

 یک نکته بسیار مهم را هم در نظر داشته باشید:

در صورتی که با استفاده از الگوهای شمعی و دیگر اندیکاتورها سیگنال تغییر روند و یا ادامه روند را مشاهده کردید به معنی قطعی بودن سیگنال نیست. هیچ قطعیتی وجود ندارد!

استفاده از الگوهای شمعی همراه با حمایت و مقاومت

راحتترین را استفاده از الگوهای شمعی استفاده انتها بهمراه خطوط حمایت و مقاومت است.

بخاطر اینکه حمایت و مقاومت به ما می‌گوید که خریداران و فروشندگان در کجا آماده ورود و یا خروج هستند، دیدن نحوه شکل‌گیری شمع‌ها در پیش بینی آینده به ما کمک شایانی می‌کند.

 

بریم سراغ نمونه‌های واقعی بازار تا بهتر موضوع را درک کنیم:

در شکل زیر نمودار چکاپا (گروه صنایع کاغذ پارس) به نمایش گذاشته شده است، شما این سهم را در نظر گرفته‌اید و چون نمودار با مقاومت برخورد کرده، مشتاقید تا وارد این سهم شوید.

شمع ها و حمایت و مقاومت

امّا صبر کنید…! با 2 شمع بعدی که تشکیل شده‌اند بنظر میرسه که یک ریزش قدرتمند در راهه.

چون منتظر شمع‌های بعدی ماندید تا با اطمینان بیشتری وارد سهم شوید حالا ببینید که چگونه از ضرری که در راه بود در امان ماندید.

شاید با خودتون فکر کنید که چرا باید الگوهای شمعی را بهمراه خطوط حمایت و مقاومت استفاده کنید، درحالیکه بدون حمایت و مقاومت الگوهای بسیار زیادی هست که قابل شناسایی‌اند.

واقعیت اینست که در زمان معامله، تعداد زیادی الگوی آشنا قابل شناسایی‌‌اند امّا شما باید مهمترین آنها را انتخاب کنید. در درجه اول شما نباید ضرر کنید!