الگوهای شمعی بخش مقدماتی

در این بخش الگوهای شمعی ساده و مقدماتی توضیح داده شده است.

الگوی قرقره

شمع هایی که دارای بدنه کوتاه و سایه هایی بلند هستند را قرقره(spinning Tops) می نامند. اهمیتی ندارد که این شمع ها سفید یا سیاه باشند.

این الگو نشان‌دهنده آنست که خریداران و فروشندگان به قیمتی قطعی دست نیافته‌اند.

الگوهای شمعی - الگوی قرقره

بدنه کوچک به ما می‌گوید که قیمت باز شدن و بسته شدن فاصله زیادی نداشته اند، سایه‌ها به ما می‌گویند که جنگی بین فروشندگان و خریداران وجود داشته و این جنگ برنده‌ای نداشته و قیمت تنها اندکی تفاوت کرده است.

البته درنظر بگیرید با اینکه قیمت باز شدن و قیمت پایانی فاصله زیادی نداشته است امّا بالاترین قیمت از پایین‌ترین قیمت فاصله داشته(نوسان قیمتی بالا بوده است).

به این نکات توجه داشته باشید:

  • در صورتی که قرقره در یک روند صعودی ایجاد شده باشد می‌تواند نشان‌دهنده این باشد که خریداران کم شده و امکان بازگشت روند وجود دارد.
  • در صورتی که قرقره در روند نزولی ایجاد شده باشد می‌تواند نشان‌دهنده این باشد که فروشندگان زیادی وجود نداشته و ممکن است روند برگردد.

 

الگوی ماروبوزو

نترسید! درسته که اسمش یکم عجیبه امّا یادگیریش آسونه!

به شمع‌هایی که سایه نداشته و تنها دارای بدنه هستند ماروبوزو(marubozu) می‌گن. به همین سادگی!

الگوی سفید رنگ دارای بدنه‌ای بلند و بدون سایه است. در اینجا بالاترین قیمت برابر با قیمت بسته شدن است.  قیمت باز شدن هم برابر است با پایین ترین قیمت روز.

این الگو نشان دهنده تمایل شدید به خریدن و ارائه پیشنهادهای بالاتر جهت خرید است. در زمان‌ شروع روند صعودی این الگو می تواند نشانه‌ خوبی باشد.

الگوی سیاه رنگ با بدنه‌ای بلند و بدون سایه است. قیمت باز شدن برابر با بیشترین قیمت بوده و قیمت بسته شدن برابر با پایین‌ترین قیمت است.

این نوع از الگوهای شمعی نشان‌دهنده ترس و پیشنهاد فروش در قیمت‌های پایین‌تر است. در زمان شروع روند نزولی ممکن است در ابتدا این الگو ظاهر شود.

دوجی

شمع‌های دوجی دارای قیمت بازشدن و قیمت پایانی مساوی و یا بسیار بهم نزدیک هستند. این شمع دارای بدنه نبوده و صرفاً شبیه به یک خط است(اگر بدنه داشته باشد، این بدنه باید به شدت کوچک باشد).

این شمع نشان‌دهنده وجود کشمکش بین خریداران و فروشندگان و همچنین عدم تغییر قیمت سهم بدلیل سرگردانی خریداران و فروشندگان است.

قیمت از میزان ابتدایی بالاتر رفته و یا پایین تر رفته است امّا در نهایت بسیار نزدیک به نقطه شروع بسته شده است.

نه خریداران و نه فروشندگان توانسته‌اند که قیمت را کنترل کرده و روند را کنترل نمایند.

5 نوع شمع دوجی وجود دارد. با توجه به طول این شمع و نقطه باز شدن آن این نوع شمع نامگذاری شده است:

الگوهای شمعی - انواع دوجی

زمانی که یک دوجی روی نمودار شما تشکیل شد با شمع قبل از آن توجه ویژه‌ای داشته باشید.

در صورتی که دوجی پس از گروهی از شمع‌هایی با بدنه بلند مانند ماروبوزو سفید رنگ بوجود آمد به معنی این است که که خریداران در حال از دست دادن قدرت خود بوده و در حال ضعیف شدند.

بمنظور آنکه قیمت ها به رشد خود ادامه دهند باید خریداران بیشتری وجود داشته باشند که اینگونه نیست. فروشندگان در حال عرضه بوده و در حال پیشی گرفتن از خریداران‌اند.

در صورتی که دوجی پس از گروهی از شمع‌هایی با بدنه بلند مانند ماروبوزو سیاه رنگ بوجود آمد به معنی این است که که فروشندگان در حال از دست دادن قدرت خود بوده و در حال ضعیف شدند.

در صورتی که قیمت بخواهد افت بیشتری داشته باشد باید فروشندگان بیشتری وجود داشته باشند که اینگونه نیست. خریداران در حال قدرت گرفتن بوده و احتمال بازگشت روند افزایش یافته است.

دوجی و شمع نزولی

درحالیکه افت قیمت بدلیل کاهش قدرت فروش کند شده است، برای تایید توقف نزول نیاز به مشاهده خرید پر قدرت داریم.

بنابراین بدنبال شمع سفیدی باشید که قیمت بسته شدن آن از بالاترین قیمت شمعی نزولی که بدنه بلندی داشته است بالاتر باشد.

در بخش بعدی ما به الگوهای شمعی منفرد پرداخته و مهمترین الگوها را شرح داده‌ایم.