آموزش رسم کانال‌

رسم کانال ها، از ابزارهای مهم و پراستفاده در تحلیل تکنیکال به حساب می آید که در مشخص کردن نقاط مناسب برای خرید یا فروش مورد استفاده قرار می‌گیرند.

اگر ما مفهوم خط روند را یک قدم به جلو ببریم و یک خط موازی خط روند (چه صعودی چه نزولی) رسم کنیم، در واقع ما یک کانال ایجاد کرده‌ایم.

برای آشنایی بیشتر با این ابزار بیایید به تصویر زیر نگاهی بیاندازیم. همانطور که در این تصویر مشخص است خطوط پایینی و بالایی هر کانال نواحی بالقوه حمایت و مقاومت را در نمودار نشان می‌دهند.

انواع کانال‌ها در تحلیل تکنیکال

نمونه‌ای از انواع کانال‌ها در نمودار شرکت سالمین (غسالم)

برای استفاده از این ابزار ساده و پرکاربرد، کافیست دو خط موازی، یکی به صورتی که حداقل دو قله و دیگری نیز کف قیمت را لمس کنند رسم کنیم.

البته نرم افزارها و سرویس‌های جدید تحلیل تکنیکال همگی از ابزار رسم کانال پشتبانی می کنند و فقط کافیست خط روند و فاصله دو خط موازی را در نمودار مشخص کنیم.

کار تمام است، خطوط مقاومتی و حمایتی در نمودار مشخص شدند. حال وقتی نمودار قیمت خط پایینی را لمس می کند می‌تواند به عنوان ناحیه خرید در نظر گرفته شود و وقتی خط بالایی را لمس می کند به عنوان ناحیه فروش در نظر گرفته می‌شود.

در ادامه انواع مختلف کانالها را بررسی و چند نکته مهم را درباره آنها می‌آموزیم.

انواع کانال ها

  • کانال صعودی
  • کانال نزولی
  • کانال افقی

از اسامی آنها می‌توان به ماهیتشان پی‌برد.

کانال صعودی کانالی است که خط روند قیمت صعودی است. در این کانال در هر رفت و برگشت قیمت قله ها و کف ها هر دو بالاتر می روند.

کانال نزولی بر عکس آن است و قله ها و کف ها هر دو پایین تر می آیند و روند قیمت نزولی است. در کانال افقی نیز قله ها و کف ها تقریبا بدون تغییر خواهند بود.

نکاتی که درباره کانال ها باید به خاطر داشته باشیم.

هر کدام از خطوط بالا و پایین حداقل باید در دو نقطه نمودار را لمس کنند در غیر این صورت کانالی که رسم کردیم معتبر به نظر نمی رسد.

باید زاویه ی شیب هر دو خط بالایی و پایینی با هم برابر باشد در غیر این صورت می تواند منجر به خرید و فروش اشتباه شود.