تحلیل افقی سهم در بورس

تحلیل افقی سهام در بورس

در تحلیل افقی ما هدف ما فهمیدن روند تغییر موارد موجود در صورت‌های مالی است. برای اینکار ما ابتدا یک سال را بعنوان سال مبنا درنظر می‌گیریم.

این تحلیل معمولاً بصورت مقایسه میان چند سال متوالی صورت می‌گیرد. در این نوع تحلیل تغییرات بصورت درصدی و ریالی نسبت به سال پایه قابل محاسبه می‌باشد.

دقت کنیید که محاسبه درصد تغییر و مبلغ آن هر دو حائز اهمیت هستند. زیرا هر یک از این موارد به تنهایی ممکن است شما را گمراه نمایند.

با استفاده از این تحلیل شما می‌توانید مشاهده کنید که در کدام موارد شرکت رشد کرده و در چه بخش‌هایی با مشکل روبروست.

همچنین در صورتی که مشاهده کردید شرکت مورد نظر در بخشی با مشکل روبروست، با مقایسه شرکت‌های رقیب متوجه می‌شوید که آیا مشکل مورد نظر منحصر به این شرکت بوده و یا مربوط به تمامی شرکت‌های فعال در این صنعت است.

برای مثال در صورتی که شما در تحلیل ترازنامه با افزایش موجودی انبار نسبت به سال پایه مواجه شدید. می‌توانید اطلاعات شرکت‌های رقیب را نیز بررسی کرده تا متوجه شوید که آیا تمامی شرکت‌ها دچار کمبود تقاضا شده‌اند و یا تنها این شرکت در فروش با مشکل مواجه است.

مثال تحلیل افقی سهام 

در ادامه ما صورت‌های مالی شرکت آسان پرداخت پرشین (آپ) را برای سال‌های 92 تا 96 مورد بررسی قرار می‌دهیم تا با این نوع تحلیل بیشتر آشنا شوید.

در نظر داشته باشید که برای دسترسی به اطلاعات شرکت آسان پرداخت پرشین کافیست از طریق سایت کدال صورت‌‌های مالی سال‌های مورد نظر را یافته و بصورت فایل اکسل دانلود نمایید.

تحلیل افقی ترازنامه

با توجه به شکل ما در ترازنامه ابتدا اطلاعات مربوط به دارایی‌ها را جدا کرده‌ایم. اطلاعات مربوط به دارایی‌های سال‌های 92 تا 96 شرکت آسان پرداخت پرشین به همراه تغییرات نسبت به سال پایه یعنی سال 92 در این شکل آمده است.

با توجه به اطلاعات جدول فوق مشاهده می‌شود که شرکت هر ساله رشد بسیار مناسبی در موجودی نقد داشته است.

اهمیت موجودی نقد از آنجاست که موجب می‌گردد که شرکت برای عملیات روزانه مشکلی برای تامین مالی نداشته باشد.

در کنار موجودی نقد، میزان دریافتی‌های تجاری شرکت هم زیاد شده است که بدین معناست که فروش اعتباری شرکت زیاد بوده است. این موضوع ممکن است برای شرکت ریسک‌هایی مانند عدم توانایی در دریافت طلب‌ها ایجاد نماید. لذا برای بررسی‌های بیشتر شما می‌توانید به دیگر گزارش‌های مانند گزارش تفسیری مدیریت مراجعه نمایید.

در بخش دریافتنی‌های بلند مدت نیز تا سال 94 شاهد رشد دریافتنی‌ها هستیم. امّا از سال 95 به بعد این میزان به صفر می‌رسد. امّا در این بخش به مبلغ دریافتنی‌های بلند مدت دقت نمایید. بدلیل اینکه این مبلغ بسیار جزئی می‌باشد افزایش حدوداً 200 و 400 درصدی در سال‌های 93 و 94 نقش زیادی بر روی عملکرد شرکت نخواهد داشت.

در زمان انجام تحلیل افقی به این نکات دقت داشته باشید:

  • صنعتی که شرکت در آن فعالیت دارد نقش مهمّی در شناسایی مواردی که در ترازنامه با اهمّیّت‌تر هستند دارد.
  • در کنار درصد تغییر به مبلغ هم توجه داشته باشید زیرا ممکن است درصد بسیار زیاد امّا مبلغ تغییر جزئی بوده و یا برعکس این اتفاق ایجاد شود.

 

در ادامه بخش سرمایه‌ و بدهی‌های شرکت آسان پرداخت پرشین(آپ) را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

تحلیل افقی ترازنامه آپ

ابتدا می‌رویم سراغ مهمترین موارد. به جمع بدهی‌های شرکت توجه کنید. ما در طول مدت 4 سال رشد 400% داشته است. با بررسی بیشتر متوجه خواهیم شد که بیشتر سهم این بدهی مربوط به بدهی جاری شرکت است.

از قسمت بدهی‌های جاری نیز پرداختنی‌های غیرتجاری رشد بالایی داشته و سهم زیادی در بدهی شرکت داشته است.

با استفاده از تحلیل افقی متوجه شدیم که پرداختنی‌های غیرتجاری در طول سال‌های اخیر رشد کرده است. حال با بررسی دیگر گزارش‌ها می‌توان منبع این پرداختنی‌ها را مشخص کرد تا به بینش عمیق‌تری در رابطه با این موضوع دست یافت.

در صورتی که در باره یکی از موارد صورت مالی نیاز به اطلاعات بیشتری داشتید(مانند حالت بالا که بخش پرداختنی‌های غیر تجاری نیاز به بررسی بیشتر داشت) می‌توانید اطلاعات تکمیلی را در گزارش تفسیری مدیریت و یا خلاصه اطلاعات گزارش تفسیری بیابید.